't HAVENTJE

In 1902 wordt de haven van Cadzand aangelegd. Omdat het een open verbinding met de zee heeft, is het een getijdenhaven. Het wordt de thuishaven van de Cadzandse botters en de vissersboot RTM1 uit Retranchement. Ook het beurtvaartschip van Willem van den Heuvel vond er een plek. De spoorverbinding naar Cadzand-dorp met de SBM-tramlijn in 1926 zorgde voor nog meer activiteit. In hoogtijdagen meerden er 130 schepen per jaar aan.



Situatiefoto van 't haventje van 1902 t/m 1954..............................................................................................................................
W=hotel de Wielingen, S=hotel De Schelde, P=het polderhuis van Waterschap De Wielingen, B=boothuis ZHRM.
De stippellijn is de SBM-tramlijn. De cijfers 1 t/m 5 geven de plaats aan waar vanaf onderstaande foto's zijn gemaakt.


foto 1: ca. 1930, met tramrails, achtergrond graan- ...................... foto 2: ca. 1930 met bietenwagons van de S.B.M.
... pakhuis van Ko Misilje en het in 1923 gebouwde . .................. . Links de woning annex het café van Ko Misilje......
....hotel De Wielingen. ...................................................................................................................................................................


foto 3: 1930-'40, haveningang met rechts het boot- ........................foto 4: De botter CZ3 van Jan Baas (Jan Kei) van na 1945.
huis van de ZHRM (later KNRM). ................................................. Deze heette eerst de RT M2 en na 1954, in Breskens de
..................................................................................................................BR19 of BR51. In 1964 wordt het een woonboot in Engeland.


...1940-1944 De haveningang is, afgesloten met een kabel. ............1944, de ingang, gezien vanuit zee, met rechts een bunker.
7 nov. 1942 volgt een bombardement door de geallieerden. ..... Links de zwaar beschadigde sluis........................................




In augustus 1944 werd de sluis door de bezetter opengezet, waardoor de Passageulelinie onder water liep. Dit diende als verdediging tegen de oprukkende geallieerden. De rails van de tramlijnverbinding waren al door de bezetter verwijderd, om gebruikt te worden aan het Russische front.

foto: 't haventje in 1946 bij eb. Op de achtergrond aanvoer van bieten met vrachtwagens.




foto 5: zicht vanaf het duin richting Blvd. De Wielingen in 1950. Middenvoor hotel De Wielingen, middenboven hotel De Schelde, met links daarvan Boulevard De Wielingen, links daarvan het polderhuis van Waterschap De Wielingen, het woonhuis van de sluiswachter en uiterst links het boothuis van de ZHRM (de latere KNRM).





In de eerste helft van 1953 wordt door de Algemene Vergadering van het waterschap Het Vrije van Sluis besloten om, in combinatie met het dijkherstel ter plaatse, een nieuwe zeesluis te bouwen ter vervanging van de oude zeesluis en de daarachter gelegen wachtsluis.
't Haventje, met zijn open verbinding een zwakke schakel in de kustversterking, wordt in 1954 gedempt.

Burgemeester Leenhouts van de gemeente Cadzand, maakt zich sterk voor het behoud van de haven, maar de overheid blijft onverbiddelijk.









Na het dempen van de haven, wordt het grondstuk een parkeerplaats.
In 1980 zijn op de plek van de parkeerplaats de huidige hotels De Wielingen en Noordzee gebouwd.

Bron:
Beeldbank.nl
Elisabeth van Blankenstein; Defensie- en oorlogsschade; 2006
Leendert Fremouw
Jaap Boekhout
Google Earth Pro
T&A Survey BV, 2002
cadzandgeschiedenis.nl, Bert Voets